Penulisan Jawi Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Al-Quran Dan Al-Sunnah Di Peringkat Menengah: Isu Dan Cabaran

Authors

  • Amrina Rasyada bt. Kamaruzaman Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS)
  • Nik Md Saiful bin Nik Abdullah Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS)

Keywords:

Isu, Cabaran, Jawi, PQS

Abstract

Kelemahan penggunaan Jawi dalam kalangan pelajar boleh melihat melalui proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan al-Quran dan al-Sunnah yang tidak dapat digunakan dengan menggunakan tulisan Jawi. Ketidakupayaan pelajar menggunakan tulisan jawi menangguhkan proses pengajaran dan guru menggunakan tulisan rumi dalam subjek Pendidikan Islam. Berdasarkan Analisis ujian percubaan SPM untuk subjek al-Quran dan al-Sunnah menganggap tiga buah sekolah jung mengambil subjek ini, jumlah 20 pelajar gagal dalam subjek ini. Hujah yang kuat masalah ini adalah kerana subjek al-Quran dan al-Sunnah menggunakan tulisan Jawi. Melalui pemerhatian penyelidik, penggunaan tulisan Jawi yang tidak dipedulikan dan hanya mengajar secara formal di sekolah rendah melalui program j-QAF manakala di sekolah menengah, ia hanya digunakan dalam subjek Pendidikan Islam. Objektif kajian yang dilakukan oleh penyelidik, bagi mengenal pasti masalah dan cabaran dalam tulisan Jawi, pengetahuan prestasi pelajar dalam subjek al-Quran dan al-Sunnah, menentukan perbezaan pelajar dalam tulisan Jawi dan mengaitkan hubungan antara pengguna dalam penulisan tulisan Jawi dan prestasi pelajar dalam mata pelajaran al-Quran dan al-Sunnah dalam pelajar sekolah menengah. Delimitasi kajian ini hanya memberi perhatian kepada empat buah sekolah menengah yang mengambil mata pelajaran al- Quran dan al-Sunnah di Bachok sebagai salah satu mata pelajaran elektif. Metodologi kajian ini dilakukan dengan menggunakan metode kuantitatif melalui soalan kaji selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar di empat buah sekolah yang terpilih. Seterusnya satu ujian dalam menulis Jawi dan temubual bersama guru berpengalaman dalam mata pelajaran al-Quran dan al-Sunnah turut dilaksanakan bagi menyokong hasil dapatan kajian melalui soalan kaji selidik. Metode ini dipilih untuk mencapai objektif kajian yang dijalankan. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan terhadap isu dan cabaran yang dihadapi bagi penulisan Jawi di sekolah menengah.

Downloads

Published

2020-12-24

How to Cite

bt. Kamaruzaman, A. R. ., & bin Nik Abdullah, N. M. S. . (2020). Penulisan Jawi Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Al-Quran Dan Al-Sunnah Di Peringkat Menengah: Isu Dan Cabaran. Jurnal KIAS, 14(1), 1 - 30. Retrieved from http://ejournals.kias.edu.my/index.php/jurnalkias/article/view/155